Drukarka 3D firmy Lynxter S600D to ekscytująca urządzenie do 3D, które powszechnie oferuje wiele korzyści dla edukacji, zarówno do celów pedagogicznych, jak i do napędzania uniwersyteckich projektów badawczo-rozwojowych. Potencjał tej specyficznej drukarki można wykorzystać także w procesach badawczych i rozwojowych w branży produkcji urządzeń elektroenergetycznych. W czym tkwi potencjał tego urządzenia i jak można je wykorzystać w branży? Na te pytania chcielibyśmy odpowiedzieć w tym artykule.
S600D jest wykorzystywana na uniwersytetach, w laboratoriach badawczych i fablabach we współpracy z władzami akademickimi i firmami.
Dlaczego warto korzystać z druku 3D podczas badań i prototypowania?
Obecnie druk 3D jest wykorzystywany na uniwersytetach w różnych zastosowaniach i sektorach, takich jak inżynieria, sztuka, badania i architektura. Modułowy charakter drukarki 3D, takiej jak S600D, która może drukować przy użyciu filamentów, czyli jak tradycyjna drukarka 3D, ale także z silikonów i materiałów ceramicznych, zapewnia szerszy zakres możliwości zarówno w zakresie zastosowań, jak i drukowanych materiałów. W szczególności może być wykorzystywana do spełniania różnych funkcji w wielu projektach rozwojowych i badawczych. Posiadanie jednego narzędzia do tego celudaje nam następujące możliwości:
- Tworzenie prototypów i modeli
Druk 3D to doskonały sposób na tworzenie fizycznych modeli złożonych kształtów i projektów. Umożliwia badaczom i inżynierom szybkie i łatwe tworzenie prototypów nowych produktów lub innych części, pomagając im lepiej zrozumieć wydajność tych nowych projektów, zidentyfikować potencjalne wady lub obszary wymagające poprawy oraz obniżyć koszty rozwoju.
- Opracowywanie nowych materiałów
Druk 3D umożliwia opracowywanie nowych materiałów dla przemysłu. Naukowcy i inżynierowie badają i testują nowe formuły lub kombinacje materiałów, które mogą być stosowane w druku 3D. Drukarka S600D umożliwia drukowanie dowolnych materiałów poprzez połączenie „open source” z wydajnymi rozwiązaniami przemysłowymi. Prowadzi to do tworzenia nowych produktów i komponentów o unikalnych właściwościach i możliwościach, stymulując innowacje w sektorach takich jak lotnictwo, motoryzacja i medycyna. Potencjał ten idealnie wpasowuje się także do branży elektroenergetycznej, ciepłowniczej itp.
- Dostosowanie
Druk 3D oferuje możliwość tworzenia „wysoce” spersonalizowanych części i komponentów. Jest to istotne w przypadku realizacji pojedynczych części, na przykład do celów produkcji unikalnych pod względem kształtu oringów, uchwytów i uszczelek z materiałów jak TPU czy silikon.
- Tworzenie narzędzi
Druk 3D jest szeroko stosowany do tworzenia specjalistycznych narzędzi lub form do procesów produkcyjnych. Zmniejsza to koszty i czas wymagany do tworzenia narzędzi i sprawia, że procesy produkcyjne są bardziej wydajne.
- Inżynieria odwrotna
Druk 3D jest doskonałym rozwiązaniem do inżynierii odwrotnej istniejących produktów lub części. Jest to szczególnie przydatne w branżach takich jak motoryzacja czy lotnictwo, produkcja urządzeń, gdzie części zamienne mogą być trudne do znalezienia lub po prostu nie są już produkowane. Może być również stosowany, gdy istniejące części wymagają ulepszenia.
Oprócz tych licznych zastosowań, ma on również realne indywidualne korzyści dzięki swoim walorom edukacyjnym:
- Rozwija kreatywność i innowacyjność: zachęca do tych wartości, umożliwiając działa badawczym projektowanie i tworzenie własnych obiektów, wspierając ducha przedsiębiorczości i innowacyjności.
Nie tylko badania i rozwója, ale także edukacja
Koncepcja utworzenia Regionalnego Centrum Edukacyjnego przez firmy z branży elektrycznej, elektroenergetycznej, ciepłowniczej, specjalizujące się w technologiach takich jak pompy ciepła czy fotowoltaika, to inicjatywa o szerokim spektrum korzyści. Takie centrum mogłoby stać się hubem wiedzy i praktycznych umiejętności dla studentów oraz młodzieży kształcącej się w technikach. Lokalne działanie tego typu to inwestycja w przyszłych pracowników którym, umożliwiłoby to bezpośredni kontakt z najnowocześniejszymi technologiami i rozwiązaniami, co jest niezwykle istotne w dynamicznie rozwijającej się branży energetycznej.
Artykuł powstał przy współpracy z B3d.com.pl, partnerem biznesowym, który oferuje:
Pomoc w wyborze drukarki 3D dla centrum badawczo - rozwojowego
Z perspektywy biznesowej, utworzenie takiego centrum to inwestycja w przyszłość. Centrum edukacyjne mogłoby służyć jako platforma do prowadzenia pozytywnej polityki wizerunkowej firmy. W ten sposób można zbudować silną markę pracodawcy, przyciągając najlepszych specjalistów i kontrolować jakość kształcenia przyszłych kadr. Do podobnego wniosku doszły firmy w branży automotiv, które lokalnie tworzą klasy patronackie, co pozwala im mieć wpływ na proces edukacji.
Bezpośrednie korzyści wynikające z wykorzystania drukarki 3D w procesie edukacji
Wykorzystanie drukarki 3D w edukacji otwiera nowe możliwości w nauczaniu, łącząc teorię z praktyką. Dzięki tej technologii uczniowie i studenci mogą lepiej zrozumieć skomplikowane zagadnienia, rozwijać umiejętności techniczne oraz kreatywność. Druk 3D wspiera interdyscyplinarne podejście, integrując wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, inżynierii i sztuki. Jakie korzyści niesie ze sobą wykorzystanie drukarki 3D w edukacji? Poniżej omawiamy pokrótce tylko niektóre z nich.
Zapewnia praktyczne, szybsze uczenie się
Druk 3D umożliwia studentom zdobycie praktycznych doświadczeń, które przekładają się na lepsze zrozumienie teorii i jej zastosowania w rzeczywistości. Proces projektowania, tworzenia i testowania obiektów pozwala uczniom na interakcję z rzeczywistymi warunkami fizycznymi. Ta technologia wspiera kreatywne myślenie, zachęcając do eksperymentowania i swobodnego łączenia różnych technologii w jednym projekcie, co pozwala na holistyczne podejście do nauki.
Rozwija umiejętności rozwiązywania problemów
Produkcja addytywna uczy logicznego i krytycznego myślenia, stawiając przed uczniami wyzwania związane z projektowaniem funkcjonalnych i estetycznych obiektów. Studenci muszą analizować problemy, testować różne rozwiązania, optymalizować projekty i wprowadzać iteracje, aby osiągnąć zamierzony efekt. Dzięki temu rozwijają zdolność do kreatywnego podejścia do problemów, co jest niezwykle cenione w nowoczesnym świecie zawodowym.
Wspiera współpracę
Proces drukowania 3D sprzyja pracy zespołowej, ponieważ uczniowie mogą wspólnie projektować i realizować projekty. Tworzenie obiektów w grupie zachęca do dzielenia się wiedzą, wymiany pomysłów i wspólnego rozwiązywania problemów. Tego rodzaju współpraca pomaga budować kompetencje miękkie, takie jak komunikacja, zarządzanie czasem i umiejętność pracy w zespole – kluczowe w niemal każdej dziedzinie zawodowej.
Pozwala na budowanie swojej kariery
Znajomość technologii druku 3D jest coraz bardziej pożądana w wielu branżach, takich jak inżynieria, medycyna, architektura czy produkcja przemysłowa. Praca z drukarkami przemysłowymi, takimi jak S600D, pozwala uczniom zdobywać cenne umiejętności związane z obsługą nowoczesnych technologii, modułowością procesów i projektowaniem addytywnym. Dzięki temu młode pokolenie ma większe szanse na sukces zawodowy w dynamicznie zmieniającym się świecie pracy.
Ciekawe projekty badawczo-rozwojowe wykorzystujące drukarki 3D
Chociaż nie możemy ujawniać poufnych projektów i klientów, wiele uniwersytetów we Francji wyposażonych w profesjonalną drukarkę 3D S600D wykorzystuje modułowość drukarki S600D do rozwijania swoich projektów badawczych i dydaktycznych, to poniżej prezentujemy kilka przykładów i tematów jakimi zajmują się jednostki badawcze.
- ADDI MADOUR pracuje nad różnymi projektami badawczo-rozwojowymi w zakresie wytwarzania przyrostowego metali.
- CENTRALE LYON wykorzystuje S600D do produkcji narzędzi i prototypów części wykonanych z filamentów technicznych (PA6-CF i PC) do badań aerodynamicznych i akustycznych.
- COMPOSTIC BRETAGNE SUD pracuje nad projektami rozwoju materiałów i procesów w dziedzinie polimerów i kompozytów. S600D jest również dostępny dla przemysłowców do projektów badawczych w regionie.
- ENSAM / AEROSPACE VALLEY wykorzystuje S600D do drukowania modeli architektonicznych z różnych materiałów w celu pomiaru wpływu wiatru na francuskie dziedzictwo historyczne, takie jak Notre-Dame de Paris.
- ESILV ma na celu opracowanie nowych inteligentnych materiałów integrujących elektronikę w sercu materiału przy użyciu S600D.
- ICMCB opracowuje projekty badawcze dotyczące drukowania past metalicznych za pomocą S600D.
- LMCPA CERAMATH UPHF bada drukowanie 3D technicznych filamentów ceramicznych w produkcji addytywnej przy użyciu S600D.
- POLYTECHNIQUE wykorzystuje S600D do produkcji funkcjonalnych prototypów w ramach wspierania projektów przedsiębiorczych w X-FAB Fablab.
- CESI NANTERRE wykorzystuje S600D w konfiguracji z filamentem jako część programu nauczania inżynierii do produkcji części do projektów studenckich.
- PLASTINNOV LORRAINE pracuje nad projektami rozwoju aplikacji dla przemysłowców w regionie i wykorzystuje S600D w ramach pedagogicznych dla studentów, którzy chcą odkryć produkcję dodatków w postaci cieczy i pasty.
Podsumowanie
Drukarka 3D S600D od firmy Lynxter otwiera nowe możliwości rozwoju w branży elektroenergetycznej, umożliwiając zarówno badania, jak i tworzenie prototypów oraz innowacyjnych rozwiązań. Dzięki modułowości i szerokiemu zakresowi obsługiwanych materiałów, takich jak filamenty, ceramika czy silikon, urządzenie pozwala na dostosowanie do specyficznych potrzeb sektora. Wykorzystanie druku 3D wspiera kreatywność, przyspiesza procesy projektowe i produkcyjne, a także rozwija przyszłe kadry dzięki zastosowaniom edukacyjnym. To narzędzie przyszłości dla firm, które chcą skutecznie łączyć badania i rozwój z praktycznym zastosowaniem technologii addytywnych.