edukacjakrytyczna.pl
News

Jak inni gracze wpływają na Twoje zachowanie w zakresie gier online? Społeczny dowód słuszności

Janusz Kamiński11 lutego 2025
Jak inni gracze wpływają na Twoje zachowanie w zakresie gier online? Społeczny dowód słuszności

Social proof, czyli tzw. społeczny dowód słuszności, to niezwykle potężne zjawisko psychologiczne. Jego założenie polega na tym, że decyzje podejmowane przez innych ludzi, wpływają na decyzje, które podejmujemy my sami. Kiedy ludzie widzą, że inni angażują się w daną aktywność, wykazują tendencję, żeby pójść w ich ślady. Ślepo zakładają bowiem, że wybór, który podjęli inni, jest najlepszy, jest właściwy, najkorzystniejszy. Social proof jest obecny różnych aspektach naszego życia, w tym również w zakresie szeroko pojętego hazardu, zarówno tego klasycznego, stacjonarnego, jak i tego innowacyjnego, online, który odbywa się w kasynach internetowych.

W kontekście uprawiania hazardu w kasynach koncepcja jest ta szczególnie uwidoczniona i niezmiernie powszechna. W hermetycznym społeczeństwie hazardowym zachowania graczy, referencje i to, jak zachowuje się „tłum”, bardzo często kształtują indywidualne wybory graczy, w tym być może i Twoje. Jeśli dokładnie zrozumiesz koncepcję społecznego dowodu słuszności i poznasz psychologię, która stoi za tym zjawiskiem, będziesz mógł podczas gry podejmować bardziej świadome decyzje. Będziesz mógł rozpoznawać czynniki zewnętrzne, które mają wpływ na Twoje wybory, co pozwoli Ci ocenić, czy ich wpływ jest pozytywny, czy negatywny.

Social proof w hazardzie

Jak już pewnie wiesz, społeczny dowód słuszności jest błędem poznawczym, w którym poszczególne jednostki zakładają, że działania innych osób i podejmowane przez nich decyzje są słuszne i odzwierciedlają „prawidłowe” zachowanie. Mówiąc wprost, osoby, które doświadczają społecznego dowodu słuszności, uważają, że inni dookoła robią wszystko, tak jak należy, więc trzeba ich naśladować i robić tak samo, bo to jedyna dobra droga.

Koncepcja social proof została wprowadzona do mainstreamu przez Roberta Cialdiniego, profesora psychologii na Uniwersytecie Stanowym w Arizonie, który od lat zajmuje się psychologią społeczną. Social proof odgrywa istotną rolę w wielu różnych środowiskach, a środowisko hazardowe nie jest tutaj w żadnym wypadku wyjątkiem. Wręcz przeciwnie, koncepcja social proof jest tutaj widoczna, jak nigdzie indziej.

Zarówno w kasynach stacjonarnych, jak i w kasynach internetowych, można znaleźć mnóstwo graczy, którzy szukają różnego rodzaju wskazówek. Obserwują tłum, aby dowiedzieć się, co należy robić, aby osiągnąć sukces. Chcą wiedzieć:

  • na co stawiają inni,
  • w jakie gry grają,
  • jakie kasyna wybierają,
  • kiedy należy odejść od stołu.

A kiedy już zakończą obserwację, zaczynają działać podobnie jak inni. Stawiają podobne zakłady, grają w podobne gry, wybierają podobne kasyna i kończą rozgrywkę w podobnym momencie, co inni. Wszystko to bez większej analizy i wyciągania wniosków – po prostu uważają, że inni mają rację i ich wyboru są słuszne.

Jak inni gracze wpływają na wybory hazardowe

Społeczny dowód słuszności w branży hazardowej obejmuje szerokie spektrum obszarów i rzeczy, które sprawiają, że gracze podejmują decyzje podobne do innych graczy. Social proof jest widoczny tak naprawdę na każdym kroku, a same kasyna i środowisko graczy jeszcze bardziej wzmacniają to zjawisko.

Recenzje i transmisje live

Chyba najlepszym przykład społecznego dowodu słuszności w hazardzie online są recenzje – gier, kasyn, metod płatności i innych aspektów. Pozytywne recenzje i rekomendacje serwisów lub influencerów zachęcają do wypróbowania określonych platform, lub gier hazardowych. Jeśli znany serwis recenzencki poleci na przykład xon kasyno, stwierdzając, że to kasyno online zapewnia świetny bonus powitalny i udostępnia najlepsze automaty online, to naturalną koleją rzeczy będzie, że wielu graczy skusi ta pochlebna recenzja i zarejestrują się oni w kasynie, i to bez weryfikowania platformy we własnym zakresie. Po prostu zaufają opinii ekspertów i pójdą za tłumem, bo w końcu po co tracić czas na sprawdzanie kasyna samemu, jak ktoś inny twierdzi, że jest dobre i warto w nim zagrać.

Nie inaczej sytuacja wygląda z transmisjami na żywo, gdzie streamerzy reklamują poszczególna kasyna online, grając w nich na swoich transmisjach, na przykład na platformie Twitch. Jeśli widz zauważy, że streamer wygrywa na transmisjach duże sumy w danym kasynie i konkretnej grze, to pójdzie jego śladem. Założy konto w tym kasynie, wpłaci pieniądze i zacznie grać w tę samą grę, aby osiągnąć taki sam sukces. Występujący tutaj social proof po prostu „zmusza” wewnętrznie widzów do naśladowania strategii i wyborów streamera, bo traktują oni go jako „wyznacznik słuszności”.

Zwycięskie serie i zatłoczony stoły

Kasyna są zawsze projektowane w taki sposób, aby jak najbardziej wyróżniać zwycięzców. Stoły i automaty są umieszczane w takich miejscach, żeby w razie, gdyby ktoś wygrał dużą sumę, każdy mógł to zauważyć. Wiwatujące grono graczy z powodu uzyskania wygranej to czynnik, który bardzo przyciąga uwagę wszystkich osób w kasynie. Do tego stopnia, że wielu graczy pójdzie zagrać w tę grę, wierząc, że oni również mogą wygrać.

Podobnie jest z zatłoczonymi stołami na przykład do blackjacka, ruletki lub pokera. Pomieszczą one mało osób, dlatego wokół nich często tworzą się tłumy graczy. To sprawia, że u gracza, widzącego tłum przy stole, uruchomi się tzw. mentalność stada i będzie on bardziej skłonny do dołączenia się do gry. Krótko mówiąc, im więcej osób jest zaangażowanych w rozgrywkę, tym silniejszy jest social proof, co sprawia, że gracze bardziej się angażują.

Promowanie dużych wygranych

Odwiedzając kasyna internetowe, bardzo często można spotkać się z sekcją, gdzie pokazywane są ostatnie wygrane i duże wygrane. Sekcja ta jest oczywiście sprytnie wdrożonym przez kasyna elementem psychologii społecznego dowodu słuszności i znacząco wzmacnia to zjawisko. Widok innych graczy wygrywających duże sumy w danych grach zachęca innych do spróbowania swojego szczęścia, wierząc, że oni również wygrają tyle pieniędzy. Taktyka ta obejmuje również wyraźne uwidacznianie zwycięzców jackpotów, co pozwala kasynom stworzyć wrażenia potencjału zdobycie wielkich nagród.

Program poleceń i bonusy

Programy poleceń w kasynach również wykorzystują sprytnie social proof. Jeśli znajomy lub influencer poleca platformą, gdzie na start można odebrać jakieś dodatkowe korzyści na przykład darmowe spiny, nowi gracze będą o wiele bardziej skłonni zaufać takiemu serwisowi i zarejestrują się w nim. Taki mechanizm po prostu znacząco wpływa na podejmowanie decyzji.

Ponadto zjawisko social proof jest wzmacniane przez oferowane przez kasyna bonusy, które zwiększają jego postrzeganą popularność. Dotyczy to przede wszystkim takich ofert promocyjnych jak:

  • bonus powitalny,
  • bonus bez depozytu,
  • bonus cashback,
  • bonus reload,
  • program lojalnościowy.

Ciemna strona społecznego dowodu słuszności w hazardzie

Social proof w zakresie hazardu niesie ze sobą wiele korzyści, bo może zagwarantować satysfakcjonującą rozgrywkę bez poświęcania swojego czasu – na przykład, żeby znaleźć dobrą platformę. Niemniej jednak ma to swoje wady.

Przede wszystkim gracze niekiedy wpadają pułapkę finansową i grają za takie kwoty jak inni. Mimo tego, że nie mogą sobie na to pozwolić, gdyż nie dysponują takim bankrollem, jak na przykład streamer, na którym się wzorują. To często doprowadza do sytuacji, że gracz zaczyna „gonić za stratami”, podejmuje złe decyzje i w końcu popada w problemy finansowe z powodu hazardu.

Ponadto czasami zdarza się, że niektóre recenzje online i rekomendacje influencerów na temat kasyn internetowych, metod płatności lub gier hazardowych, są stronnicze, gdyż po prostu są opłacone. Mogą więc one wprowadzać graczy w błąd, bo pokazują tylko pozytywne aspekt. Tym samym, gracz, zmotywowany dobrą opinią innych, uda się do polecanego kasyna, które koniec końców okaże się scamem, i straci pieniądze.

Jak przeciwdziałać negatywnym skutkom społecznego dowodu słuszności

Na szczęście negatywny aspekty zjawiska social proof w hazardzie można skutecznie zniwelować. Przede wszystkim zawsze należy polegać na osobistej analizie, zamiast ślepo ufać recenzjom i opinii tłumu. Jeśli już decydujemy się opierać swoją decyzję na recenzji lub rekomendacji, należy zweryfikować, czy jest to godne zaufania, wiarygodne źródło informacji, a przekazywana opinia jest bezstronna i obiektywna. Trzeba też mieć świadomość, że zwycięskie passy innych osób nie gwarantują takiego samego sukcesu.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Brak prądu w gniazdkach? Rozwiąż zagadkę milczących kontaktów
  2. Jak wypełnić wniosek Tauron? Krok po kroku
  3. Ile bloczków betonowych na metr kwadratowy?
  4. Zmiana właściciela umowy Energa? Co zrobić jeśli chcesz zmienić?
  5. Obstawiaj mądrze – jakie mniej popularne rynki bukmacherskie warto typować?
Autor Janusz Kamiński
Janusz Kamiński

Jako doświadczony budowniczy i doradca w zakresie efektywności energetycznej domów, koncentruję się na łączeniu nowoczesnych technologii, takich jak pompy ciepła, oraz fotowoltaika, z tradycyjnymi metodami budowy. Ukończyłem Budownictwo na Politechnice Krakowskiej i rozszerzyłem swoją wiedzę o zarządzanie projektami budowlanymi. Jako członek Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego, regularnie publikuję artykuły w branżowych czasopismach. Moje praktyczne podejście do budowy przyniosło mi zaufanie klientów, którzy cenią moje skuteczne i ekonomiczne rozwiązania.

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły