Popularnym celem marzeń jest poprawa naszego monotonnego życia i prosta chęć do tego, by mieć więcej. Kto nie marzy o długich wakacjach na słonecznej plaży, wielkim ogrodzie przed domem i luksusowym samochodzie? I właśnie celem każdej reklamy jest stworzenie w naszym umyśle obrazu tego, że dzięki zastosowaniu tego, czy innego produktu, scenariusz ten staje się dostępny na wyciągnięcie ręki. I co ważniejsze, próba przekonania nas do tego, że niemal wszyscy wokół nas odnoszą same sukcesy. To jest główny cel wszystkich reklam.
W ten sposób reklama kontynuuje tworzenie obrazu w naszej głowie, aż stanie się on tak realny, że zaczniemy w niego wierzyć. Sprawia, że myślimy, że jedynym powodem, dla którego jeszcze nie wygraliśmy, jest zwykły pech. Weźmy za przykład popularne automaty slotowe dostępne w online serwisach jak kod promocyjny Bruce bet, lub prezentowane w wielu filmach kinowych. Ile razy widziałeś w takim filmie osobę, która odchodzi od automatu, a zamiast niej pojawia się kolejny gracz, który wygrywa całą główną pulę?
Rola reklamy w branży hazardowej
Branża hazardowa chce kreować wizerunek świetnej rozrywki i dużych szans na wygraną. Nie chce, żebyśmy zastanawiali się, jaki jest tego cel. Nie tylko ta konkretna branża - każda robi dokładnie tak samo. Na przykład żyjemy wpatrzeni w nasze smartfony, ponieważ są przydatne i dostarczają nam mnóstwo zabawy. Niewiele osób wie jednak, że za kolorowymi ikonami i aplikacjami o zabawnych nazwach kryją się giganci technologiczni, którzy świadomie próbują nami manipulować, wykorzystując w tym celu metody z zakresu psychologii, neurologii, a nawet hazardu.
Smartfon w rzeczywistości ma pod pewnymi względami takie same cechy przyciągające naszą uwagę, co automat slotowy. To właśnie te automaty są najbardziej wciągającą kategorią gier w kasynach naziemnych i internetowych. I oczywiście najbardziej popularną.
Kluczem do tego wszystkiego jest tak zwane doświadczenie użytkownika, w skrócie UX. Obszar ten, który zajmuje się interakcją użytkowników z aplikacjami, stronami internetowymi i platformami cyfrowymi, w ostatnich latach przeżywa rozkwit: według badania rynkowego aż 87% firm z branży internetowej zamierza zatrudnić większą liczbę specjalistów ds. UX — jest to zawód, który wiąże się z najwyższymi wynagrodzeniami w sektorze oprogramowania.
Przełomowe odkrycia B. F. Skinnera
Jeden z naukowców, Burrhus Frederic Skinner, doszedł w latach 50. ubiegłego wieku do wniosku, że wszystkie myśli i zachowania człowieka, bez wyjątku, są zdeterminowane przez przeżyte doświadczenia – i dlatego mogą być uwarunkowane. Aby to udowodnić, Skinner przeprowadził serię eksperymentów na szczurach laboratoryjnych. Umieścił szczury w klatkach z dźwignią, która po naciśnięciu uwalniała pokarm.
Był w tym pewien haczyk. Naciskając dźwignię zwierzęta czasami wygrywały dużą nagrodę, czyli kilka smakołyków. Czasami dostawały skromną nagrodę (niewielką porcję jedzenia), a czasami nie dostawały niczego. Skinner wprowadził kilka zmian do tej proporcji, aby spróbować zrozumieć, jak wpływa ona na zachowanie różnych grup szczurów. A potem nastąpiło odkrycie: szczury, które najchętniej dotykały dźwigni, nie były tymi, które wygrywały najwięcej smakołyków, lecz tymi, które otrzymywały nagrodę nieregularnie. Im bardziej zmienny harmonogram i mniej pewna nagroda, tym większa chęć próbowania. Skinner nazwał to zjawisko „zmiennym harmonogramem nagród”.
Automaty do gry działają dokładnie w ten sam sposób. Gracz pociąga za dźwignię i czasami otrzymuje monety, a czasami nic. Zwiększa to chęć kontynuowania gry. Mechanizm ten działa dzięki działaniu dopaminy. Mózg uwalnia dawki tego neuroprzekaźnika, na przykład wtedy, gdy jemy coś smacznego, ćwiczymy lub wchodzimy w interakcje z innymi ludźmi. Miało to duże znaczenie w procesie ewolucji, ponieważ dopamina nagradza nas za korzystne zachowania i motywuje do ich powtarzania.
Znaczenie dopaminy
Dopamina wpływa na nasze dobre samopoczucie i jest skutecznym środkiem przeciwbólowym. A możliwą przyczyną uzależnienia od czegokolwiek jest właśnie ból. To ucieczka od bólu jest czynnikiem stymulującym. Innymi słowy, im więcej dopaminy wytwarza gra, tym bardziej pomaga ludziom uciec od bólu.
Oto czynników, które powodują zalewanie mózgu dopaminą:
- prawie osiągnięte zwycięstwa,
- iluzje wzrokowe,
- efekty dźwiękowe,
- pozorne zwycięstwa.
Czym są zwycięstwa niemal osiągnięte?
Prawie osiągnięte zwycięstwa są arcydziełem manipulacji. Dlaczego? Ponieważ większość z nas nie zdaje sobie sprawy, że jesteśmy zmanipulowani. Czym zatem jest „prawie wygrana”? „Zwycięstwa prawie osiągnięte” – to dokładnie to, co sugeruje nazwa. Są to sytuacje, w których myślisz, że byłeś blisko wygranej. W przypadku zdrapki może to oznaczać, że masz 2 symbole i potrzebujesz 3 takich samych, aby wygrać. Zdobyliśmy 2 symbole i potrzebowaliśmy 3, aby wygrać 100 tys. Było całkiem blisko, prawda? Niekoniecznie, ponieważ reguły gry nie są czysto losowe.
Prawie wygrane są stosowane we wszystkich rodzajach gier. Niektóre automaty do gry również je wykorzystują, ale gry wirtualne przeniosły niemal wygrane na inny poziom, dodając efekty dźwiękowe. Czy możesz sobie wyobrazić jak? Być może dodanie tego samego efektu dźwiękowego do niemal osiągniętego zwycięstwa i rzeczywistego zwycięstwa. Myśleliśmy, że to powinno pomóc! W końcu nasz mózg nie potrafi odróżnić zwycięstw od porażek. Efekt dźwiękowy wzmacnia wyrzut dopaminy.
Krótko mówiąc, im więcej dopaminy wydziela się podczas gry, tym bardziej wciągający staje się automat!