News

Specjalna przepustka do samolotu? Dowiedz się więcej o paszportach węglowych!

Autor Ida Nowak
Ida Nowak29.11.20235 min.
Specjalna przepustka do samolotu? Dowiedz się więcej o paszportach węglowych!
banner

Paszporty węglowe to kontrowersyjny pomysł na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych z turystyki. Każdy podróżny otrzyma limit rocznej emisji CO2, a przekroczenie go będzie niemożliwe bez dodatkowych opłat. W artykule dowiesz się, skąd wziął się ten pomysł, jak miałby działać, kiedy paszporty węglowe mogą stać się standardem oraz jakie kroki już teraz podejmuje UE, by ograniczyć loty.

Kluczowe wnioski:
  • Paszporty węglowe to kontrowersyjny, ale rozważany globalnie pomysł na walkę ze zmianami klimatu.
  • Według niektórych raportów do 2040 r. paszporty węglowe mogą stać się standardem.
  • Najbogatsi ludzie emitują znacznie więcej CO2 niż reszta społeczeństwa.
  • UE już teraz podejmuje kroki, by ograniczyć loty, m.in. likwidując połączenia krótkodystansowe.
  • Pytanie, czy paszporty węglowe, jeśli wejdą w życie, będą dotyczyć wszystkich.

Wzrost turystyki oznacza więcej emisji gazów

Tegoroczny sezon turystyczny był niezwykle udany dla branży. Po zastoju związanym z pandemią w końcu zanotowano wzrost. Do końca lipca liczba międzynarodowych turystów osiągnęła 84% poziomu sprzed pandemii, a w niektórych krajach nawet go przekroczyła.

Mowa tutaj o Danii, Francji czy Irlandii. Z ekonomicznego punktu widzenia to świetna wiadomość, jednak nie jest już tak dobrze dla środowiska. Powrót do poziomu sprzed pandemii, a nawet jego wzrost, wiąże się z tragicznymi konsekwencjami dla środowiska i społeczeństwa.

W tym roku byliśmy świadkami tego, jak daleko posunęły się już zmiany klimatu. W wielu krajach turystycznych doszło do koszmarnych pożarów, a turyści musieli uciekać w popłochu.

Ostrzeżenia przed ekstremalnymi warunkami

Portugalia, Hiszpania czy Turcja objęte były ostrzeżeniami o ekstremalnych warunkach pogodowych związanych z wysokimi temperaturami. W związku z tym niektórzy sugerują wprowadzenie tak zwanych „paszportów węglowych”, które wkrótce mogą stać się rzeczywistością.

Proponowane paszporty węglowe i ich działanie

Paszporty węglowe polegają na tym, że na każdego podróżnego przydzielony jest roczny limit emisji dwutlenku węgla. Wydaje się to radykalne, zwłaszcza dla osób, które dużo podróżują.

Nie jest to nowa koncepcja. Brytyjski parlament już w 2008 roku rozważał podobne podejście, jednak projekt został porzucony między innymi ze względu na możliwość sprzeciwu społecznego.

Przewidywane wprowadzenie do 2040 roku

Raport Intrepid Travel przewiduje, że paszporty węglowe wejdą na stałe w życie do 2040 roku. Chociaż może to nastąpić wcześniej, zważywszy, że w ciągu ostatniego roku wprowadzono kilka przepisów i ograniczeń sugerujących, że nasze nawyki dotyczące podróżowania mogą ulec diametralnym zmianom.

Czytaj więcej: Odkryto dziurę w funduszu mrożenia cen energii: ścieżka prowadzi do obrotu

Koncepcja porzucona w 2008 roku wraca

Idea paszportów węglowych nie jest nowa. Już w 2008 roku brytyjski parlament rozważał wprowadzenie podobnych rozwiązań, jednak ostatecznie porzucono ten projekt głównie ze względu na opór społeczny.

Jednak po latach, wraz z postępującymi zmianami klimatycznymi, pomysł wraca. Według raportu Intrepid Travel do 2040 roku paszporty węglowe mogą stać się standardem w podróżowaniu. Trudno jednoznacznie przewidzieć, czy faktycznie tak będzie, jednak na pewno zmiany w naszych nawykach związanych z turystyką są nieuniknione.

Niedawny raport na temat emisji CO2 wykazał, że 1% najbogatszych emituje więcej dwutlenku węgla niż połowa świata.

Dlatego wiele osób zadaje pytanie, czy ewentualne paszporty węglowe będą dotyczyć również najzamożniejszych.

Według raportu do 2040 będą standardem

Specjalna przepustka do samolotu? Dowiedz się więcej o paszportach węglowych!

Choć idea paszportów węglowych pojawiła się już w 2008 roku, to porzucono ją ze względu na potencjalny opór społeczny. Jednak raport firmy Intrepid Travel przewiduje, że do 2040 roku mogą one stać się standardem.

Trudno przewidzieć, czy faktycznie tak się stanie, jednak z pewnością czekają nas diametralne zmiany w przyzwyczajeniach dotyczących podróżowania. Już teraz UE podejmuje kroki mające na celu ograniczenie emisji z transportu, na przykład likwidując połączenia krótkodystansowe.

Kontrowersje wokół projektu

Projekt paszportów węglowych budzi kontrowersje także z innego powodu. Jak wynika z raportu przygotowanego przez organizację Oxfam i Sztokholmski Instytut Środowiska, 1% najbogatszych emituje więcej CO2 niż połowa ludzkości.

Dlatego pojawiają się obawy, czy ewentualne ograniczenia w podróżowaniu dotkną również najzamożniejszych.

Najbogatsi emitują najwięcej dwutlenku węgla

  • Według raportu organizacji Oxfam i Sztokholmskiego Instytutu Środowiska 1% najbogatszych ludzi emituje więcej CO2 niż połowa światowej populacji.
  • Dotyczy to danych zebrancyh w latach 1990-2015. Pokazuje to, jak duży wpływ na emisje gazów cieplarnianych mają najzamożniejsi.
1990 13% emisji CO2
2015 21% emisji CO2

Dlatego pojawiają się obawy, czy ewentualne paszporty węglowe i związane z nimi ograniczenia w podróżowaniu, dotkną również najbogatszych.

Europejskie działania na rzecz ograniczenia lotów

Wiele krajów europejskich już podejmuje kroki mające na celu zredukowanie liczby lotów i emisji gazów cieplarnianych z transportu lotniczego.

Zlikwidowano połączenia krótkodystansowe, które zastąpiono transportem lądowym. Od 1 kwietnia 2023 r. pasażerowie lotów na bliskich trasach oraz korzystający ze starszych samolotów podlegają dodatkowemu opodatkowaniu.

Działania te mają zachęcić podróżnych do szukania alternatywnych środków transportu i ograniczenia liczby odbywanych lotów. Czy to wystarczy, by powstrzymać postępujące zmiany klimatu? Czas pokaże.

banner

Oceń artykuł

rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Podłączenie pieca gazowego - montaż i podłączenie kotła gazowego
  2. Pompa ciepła odwierty - najlepsze rozwiązanie do budowy ogrzewania
  3. Atakujące ceny fotowoltaiki w 2024! Panele od 19zł/Wp? Sprawdź!
  4. Rewolucyjne wykorzystanie niedopałków na Litwie - czy Polacy podążą za tendencją?
  5. Czy importowane panele z Azji zagrażają przyszłości branży fotowoltaicznej w Europie?
Autor Ida Nowak
Ida Nowak

Specjalizuję się w projektowaniu zrównoważonego i ekologicznego stylu życia, koncentrując się na zastosowaniu odnawialnych źródeł energii w życiu codziennym. Jestem absolwentką Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej, gdzie skupiałam się na zrównoważonym rozwoju. Jako aktywna działaczka na rzecz środowiska, często uczestniczę w panelach dyskusyjnych i warsztatach dotyczących ekologicznego stylu życia. Jestem ceniona za moje praktyczne wskazówki, które pomagają innym w łatwym przejściu na bardziej ekologiczny styl życia, a moje artykuły mają na celu edukowanie i inspirowanie do świadomego wyboru na rzecz środowiska.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły