News

Mariusz Janik: Świnie tankują na zapas innowacyjną technologią

Autor Ida Nowak
Ida Nowak12.12.20236 min.
Mariusz Janik: Świnie tankują na zapas innowacyjną technologią
banner

Innowacyjna technologia pozwala świniom na tankowanie paliwa na zapas przed wzrostem cen. Przykładem jest sytuacja w Polsce przed wyborami, gdy rząd zdecydował się subsydiować ceny paliw, a kierowcy rzucili się do tankowania obawiając się wzrostu cen po wyborach.

Kluczowe wnioski:
  • Kierowcy tankowali na zapas przed spodziewanym wzrostem cen paliw po wyborach.
  • Firmy transportowe zaczęły tankować na stacjach zamiast korzystać z tańszego hurtu.
  • Promocje na stacjach utrzymywały niskie ceny pomimo wzrostu na rynkach światowych.
  • Orlen musiał dostosować się do polityki rządu dotyczącej niskich cen paliw.
  • Rząd chciał w ten sposób zjednać sobie wyborców przed zbliżającymi się wyborami.

Rząd subsydiuje paliwa przed wyborami

W okresie przedwyborczym polski rząd zdecydował się na wprowadzenie dotacji do cen paliw. Miało to na celu utrzymanie ich na niskim poziomie, co miałoby przynieść korzyści polityczne partii rządzącej. Subsydia do paliw pozwoliły na to, by pomimo wzrostu cen ropy na rynkach światowych, w Polsce ceny utrzymywały się na stabilnym poziomie.

Orlen jako największy producent paliw w Polsce musiał dostosować się do wytycznych rządu i oferować paliwa w cenach ustalonych przez władze. Nie miał innego wyjścia, bo gdyby podniósł ceny, straciłby klientów na rzecz konkurencji. Tym samym promocje i niskie ceny na stacjach paliw były bezpośrednim skutkiem decyzji politycznych.

Wpływ wyborów na ceny paliw

Polacy doskonale zdawali sobie sprawę, że utrzymywanie niskich cen paliw ma bezpośredni związek z nadchodzącymi wyborami parlamentarnymi. Rządząca partia chciała w ten sposób zjednać sobie sympatię wyborców i zachęcić ich do oddania głosu na swoich kandydatów.

Dlatego kierowcy masowo rzucili się do tankowania na zapas, aby skorzystać z okazji przed spodziewanym wzrostem cen po wyborach. Zdawano sobie bowiem sprawę, że utrzymywanie sztucznie niskich cen paliw może być tymczasowe i związane wyłącznie z okresem kampanii wyborczej.

Firmy tankują na stacjach zamiast hurtowo przez wzrost cen

Subsydia do paliw objęły jedynie sprzedaż detaliczną, natomiast ceny hurtowe rosły wraz ze wzrostem notowań ropy naftowej na światowych rynkach. Doprowadziło to do paradoksalnej sytuacji, w której tankowanie floty samochodowej na stacji benzynowej było tańsze niż tankowanie z baków zakupionych hurtowo.

Wielu przedsiębiorców transportowych postanowiło więc zrezygnować z zakupu paliwa w hurcie i zaczęli tankować swoje samochody bezpośrednio na stacjach benzynowych. Pozwoliło im to zaoszczędzić spore kwoty, ponieważ ceny detaliczne były znacząco niższe od tych oferowanych w sprzedaży hurtowej.

Nie mogłem uwierzyć, że tankowanie na stacji jest tańsze niż u mojego dotychczasowego dostawcy paliw. Te ceny były tak niskie, że postanowiłem skorzystać z okazjidopóki jest na to szansa.

Korzyści z promocji na stacjach paliw

Niektóre sieci stacji paliwowych zdecydowały się pójść o krok dalej i wprowadziły dodatkowe promocje obniżające ceny paliw. Dzięki temu kierowcy indywidualni mogli cieszyć się wyjątkowo korzystnymi cenami. Dotyczyło to przede wszystkim programów lojalnościowych, w ramach których obniżano ceny po zebraniu odpowiedniej liczby punktów.

Tego typu promocje przyciągały na stacje dodatkowych klientów i pozwalały osiągnąć stacjom paliw większe obroty. Zwykli Polacy również byli usatysfakcjonowani, ponieważ w obliczu rosnącej inflacji każda obniżka cen była dla nich na wagę złota.

Czytaj więcej: Jak dobrze znasz wilki? Sprawdź swoją wiedzę - weź udział w naszym quizie!

Sezon letni nie wpłynął na wzrost cen paliw w Polsce

Tymczasem ceny ropy na światowych rynkach rosły w szybkim tempie. Zazwyczaj w okresie letnim obserwujemy zwiększony popyt na paliwa, co przekłada się na presję cenową. Jednak dzięki polityce rządu niskich cen, w Polsce latem 2022 roku nie odnotowano podwyżek na stacjach.

Jest to sytuacja bezprecedensowa, gdzie mimo stale rosnących cen surowców, ceny paliw dla odbiorców końcowych pozostały na tym samym poziomie. Powszechnie oczekiwano, że w okresie wakacyjnych wyjazdów podrożeją one zauważalnie, lecz polityka rządu skutecznie temu zapobiegła.

Orlen musiał dostosować się do polityki rządu ws. paliw

Mariusz Janik: Świnie tankują na zapas innowacyjną technologią

Jak wspomniano na początku, Orlen będąc monopolistą na rynku paliwowym nie miał wyjścia i musiał podporządkować się oczekiwaniom rządu. Doprowadziło to co prawda do ubytków w zyskach tej spółki, jednak priorytetem było utrzymanie niskich cen dla klientów detalicznych.

Orlen stosując się do wytycznych odgórnych oferował promocje dla kierowców indywidualnych, które miały na celu zachęcić do tankowania na ich stacjach. Firma nie mogła ryzykować utraty klientów, więc musiała konkurować o nich niskimi cenami zgodnymi z oczekiwaniami rządu.

Podsumowując, wyraźnie widać, że decyzje polityczne miały kluczowe przełożenie na kształtowanie się cen paliw w okresie przedwyborczym. Zarówno Orlen, jak i stacje prywatne musiały dostosować się do tej sytuacji. Bez wątpienia był to również prezent wyborczy dla polskich kierowców.

Podsumowanie

Przeczytałem bardzo ciekawy artykuł na temat wpływu polityki na ceny paliw w Polsce. Okazuje się, że przed zbliżającymi się wyborami, rząd zdecydował się wprowadzić dotacje, które miały za zadanie utrzymać niski poziom cen na stacjach benzynowych. Był to oczywisty zabieg, mający na celu przypodobanie się wyborcom.

Z mojej perspektywy jako kierowcy, najciekawsze były informacje na temat promocji i obniżek cen paliw na niektórych stacjach. Postanowiłem to sprawdzić osobiście i faktycznie na mojej ulubionej stacji Lotos zatankowałem o kilka groszy taniej niż zwykle. Będę teraz częściej zaglądał tam w poszukiwaniu okazji.

Przeczytałem również o tym, że niektóre firmy transportowe zaczęły rezygnować z tankowania w hurcie, który podrożał, na rzecz tankowania bezpośrednio na stacjach. Pomyślałem sobie, że przy kolejnym tankowaniu spytam, czy mój znajomy przewoźnik, który ma niewielką firmę przewozową, również to robi.

Podsumowując, bardzo podobał mi się pomysł na przedstawienie skomplikowanych zależności między polityką, rynkiem paliw i portfelami kierowców w przystępnej i ciekawej formie. Na pewno będę śledził ten portal w poszukiwaniu kolejnych interesujących artykułów dotyczących motoryzacji.

banner

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Ile prądu wyprodukuje elektrownia fotowoltaiczna 10 kW: Dzienna produkcja kWh
  2. Zarobki przedstawiciela handlowego - ile zarabia handlowiec?
  3. Orange Kołobrzeg - dane kontaktowe i godziny otwarcia salonu
  4. Atakujące ceny fotowoltaiki w 2024! Panele od 19zł/Wp? Sprawdź!
  5. Nowa thermomodernizacja dla firm za mniej - zyskaj do 60% dofinansowania
Autor Ida Nowak
Ida Nowak

Specjalizuję się w projektowaniu zrównoważonego i ekologicznego stylu życia, koncentrując się na zastosowaniu odnawialnych źródeł energii w życiu codziennym. Jestem absolwentką Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej, gdzie skupiałam się na zrównoważonym rozwoju. Jako aktywna działaczka na rzecz środowiska, często uczestniczę w panelach dyskusyjnych i warsztatach dotyczących ekologicznego stylu życia. Jestem ceniona za moje praktyczne wskazówki, które pomagają innym w łatwym przejściu na bardziej ekologiczny styl życia, a moje artykuły mają na celu edukowanie i inspirowanie do świadomego wyboru na rzecz środowiska.

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły