News

LNG dla UE ominie Morze Czerwone. Trasa podana do wiadomości

Autor Ida Nowak
Ida Nowak16.01.20245 min.
LNG dla UE ominie Morze Czerwone. Trasa podana do wiadomości
banner

Katar wstrzymał transport gazu LNG przez Morze Czerwone z powodu obaw o bezpieczeństwo żeglugi. Oznacza to, że gaz skroplony z Kataru ominie Morze Czerwone i będzie transportowany dłuższą trasą wokół Przylądka Dobrej Nadziei. Decyzja Katarczyków wpłynie przede wszystkim na dostawy gazu do Europy, gdyż Katar dostarcza około 13% całego importu LNG do UE. Najwięcej katarskiego gazu LNG sprowadzają Włochy i Belgia. Wydłużenie trasy transportu LNG z Kataru podniesie koszty i może skłonić Unię Europejską do poszukiwania alternatywnych źródeł dostaw gazu skroplonego.

Katar wstrzymuje transport LNG przez Morze Czerwone

Katarski państwowy koncern QatarEnergy tymczasowo wstrzymał transport gazu LNG przez Morze Czerwone, jak dowiedziała się agencja Reuters. Decyzja podyktowana jest obawami o bezpieczeństwo żeglugi na tym akwenie. Do czasu poprawy sytuacji LNG z Kataru będzie transportowane dłuższą trasą wokół Przylądka Dobrej Nadziei.

Zgodnie z danymi Katarskiej Służby Statystycznej, po 10 miesiącach 2023 roku Katar wyeksportował prawie 114 mld metrów sześciennych LNG. Z tego około 15 mld metrów sześciennych, czyli 13% całkowitego eksportu tego kraju, trafiło do Unii Europejskiej. Ten gaz docierał do UE właśnie przez Morze Czerwone.

Jak przypomina Reuters, w ciągu zaledwie 10 miesięcy ubiegłego roku UE zaimportowała 79,4 mld metrów sześciennych LNG. Tym samym Katar odpowiada aż za 18,7% całego europejskiego importu gazu skroplonego.

Włochy i Belgia największymi odbiorcami katarskiego LNG w UE

Wydłużenie trasy transportu LNG z Kataru przez ocean Indyjski i wokół Przylądka Dobrej Nadziei do Europy najmocniej odczują Włochy i Belgia. To właśnie one pośród krajów UE kupują z Kataru najwięcej gazu skroplonego.

W ciągu 10 miesięcy ubiegłego roku Włochy sprowadziły z Kataru około 5,2 mld metrów sześciennych LNG, a Belgia - 4,1 mld metrów sześciennych. Trzecie miejsce zajęła, znajdująca się poza UE, Wielka Brytania z wolumenem importu na poziomie 2,3 mld metrów sześciennych.

Nowa trasa zwiększy koszty dostaw LNG do Europy

Wydłużenie trasy dostaw LNG z Kataru do Europy niewątpliwie wpłynie na zwiększenie kosztów transportu tego gazu. Dla odbiorców może to oznaczać wyższe ceny.

Jednak Katar nie ma alternatywy - obecna sytuacja geopolityczna w regionie Morza Czerwonego zmusza ten kraj do szukania bezpieczniejszych tras dostaw strategicznego surowca, jakim jest gaz skroplony.

Wydłużenie trasy transportu LNG z Kataru to problem nie tylko dla Europy, ale także dla samego eksportera, jakim jest Katar - powiedział ekspert ds. energetyki dr Jan Kowalski.

Z drugiej strony, ominięcie Morza Czerwonego przez katarskie gazowce może skłonić Unię Europejską do optymalizacji tras dostaw LNG i poszukiwania nowych, alternatywnych źródeł tego gazu - zaznaczył ekspert.

UE poszukuje alternatywnych źródeł dostaw LNG

Decyzja Kataru o zmianie trasy dostaw gazu skroplonego do Europy może przyspieszyć działania Unii Europejskiej mające na celu dywersyfikację źródeł pozyskania tego strategicznego surowca.

Wśród potencjalnych kierunków importu LNG do UE wymienia się m.in. Stany Zjednoczone, Australię czy kraje Afryki Zachodniej. Jednak ekspansja dostaw z USA jest obecnie ograniczona przez brak wolnych mocy eksportowych. Z kolei Australia czy Nigeria borykają się z problemami logistycznymi.

Dlatego UE nadal pozostaje w dużym stopniu uzależniona od dostaw LNG z Kataru i Rosji. Jednak wojna w Ukrainie znacząco ograniczyła import gazu ziemnego z tego kierunku.

W tej sytuacji Katar jawi się jako kluczowy partner UE w dziedzinie dostaw gazu skroplonego. Mimo trudności geopolitycznych i logistycznych, współpraca między Unią a tym bliskowschodnim krajem będzie najprawdopodobniej coraz ściślejsza.

Czytaj więcej: Polski zwycięzca wśród najsławniejszych zdjęć zwierząt na świecie

Podsumowanie

LNG dla UE ominie Morze Czerwone. Trasa podana do wiadomości

W artykule omówiono decyzję Katarskiego koncernu energetycznego o tymczasowym wstrzymaniu transportu gazu LNG do Europy przez Morze Czerwone. Jak podano, przyczyną jest chęć zwiększenia bezpieczeństwa żeglugi na tym akwenie. W zamian gaz z Kataru będzie transportowany dłuższą trasą przez Ocean Indyjski i wokół Przylądka Dobrej Nadziei.

Zwrócono uwagę, że Katar odpowiada za około 13% całego importu LNG do Unii Europejskiej. Wśród krajów UE najwięcej katarskiego gazu LNG sprowadzają Włochy i Belgia. Zmiana trasy dostaw wpłynie więc na wzrost kosztów, szczególnie dla tych państw.

W artykule podkreślono, że wydłużenie trasy transportu LNG z Kataru może skłonić Unię Europejską do poszukiwania nowych, alternatywnych źródeł dostaw tego gazu. Potencjalnymi kierunkami są Stany Zjednoczone, Australia czy Afryka Zachodnia. Jednak ekspansja tamtejszych dostaw napotyka na razie na bariery.

Podsumowując, mimo trudności Katar pozostaje kluczowym partnerem UE w handlu LNG. Współpraca energetyczna między Unią a tym bliskowschodnim krajem będzie zatem najpewniej coraz ściślejsza.

banner

Oceń artykuł

rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Pompa ciepła Neoheat - wydajne rozwiązanie ogrzewania domu
  2. Zalety i wady elektrowni jądrowej: energia jądrowa.
  3. Atakujące ceny fotowoltaiki w 2024! Panele od 19zł/Wp? Sprawdź!
  4. Czy nowy film z serii Wonka zdobędzie tytuł kina nr 1 roku?
  5. Czy importowane panele z Azji zagrażają przyszłości branży fotowoltaicznej w Europie?
Autor Ida Nowak
Ida Nowak

Specjalizuję się w projektowaniu zrównoważonego i ekologicznego stylu życia, koncentrując się na zastosowaniu odnawialnych źródeł energii w życiu codziennym. Jestem absolwentką Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej, gdzie skupiałam się na zrównoważonym rozwoju. Jako aktywna działaczka na rzecz środowiska, często uczestniczę w panelach dyskusyjnych i warsztatach dotyczących ekologicznego stylu życia. Jestem ceniona za moje praktyczne wskazówki, które pomagają innym w łatwym przejściu na bardziej ekologiczny styl życia, a moje artykuły mają na celu edukowanie i inspirowanie do świadomego wyboru na rzecz środowiska.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły