OZE

Ile kosztuje ładowanie auta: Koszty ładowania samochodów elektrycznych

Autor Ludwik Głowacki
Ludwik Głowacki13.03.20249 min.
Ile kosztuje ładowanie auta: Koszty ładowania samochodów elektrycznych
banner

Ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego? To jedno z najczęściej zadawanych pytań przez osoby rozważające przesiadkę na samochód elektryczny. Koszty ładowania są kluczowym czynnikiem decydującym o opłacalności użytkowania pojazdu elektrycznego. W tym artykule przyjrzymy się dogłębnie temu zagadnieniu, analizując czynniki wpływające na koszty, porównując je do kosztów paliwa w autach spalinowych oraz podpowiadając sposoby na oszczędzanie podczas ładowania.

Kluczowe wnioski:
  • Koszty ładowania samochodu elektrycznego są zwykle znacznie niższe niż koszty paliwa dla aut spalinowych, jednak różnią się w zależności od regionu, modelu pojazdu i miejsca ładowania.
  • Ładowanie auta w domu jest zazwyczaj najtańszą opcją, ale wymaga instalacji stacji ładującej.
  • Ładowanie na publicznych stacjach jest wygodne, ale może być droższe, szczególnie na stacjach szybkiego ładowania.
  • Wprowadzenie taryf i abonamentów na ładowanie umożliwia oszczędzanie dzięki korzystniejszym stawkom.
  • Kluczowe jest dopasowanie pojemności baterii do indywidualnych potrzeb, aby zoptymalizować koszty ładowania.

Koszty ładowania samochodu elektrycznego w domu lub na publicznej stacji

Jedną z kluczowych kwestii dla posiadaczy samochodów elektrycznych są koszty ładowania auta. Ceny różnią się znacznie w zależności od tego, czy pojazd ładowany jest w domu, czy na publicznej stacji ładowania. Przyjrzyjmy się bliżej tym dwóm opcjom.

Ładowanie samochodu elektrycznego w domu jest na ogół najtańszą metodą, pod warunkiem, że posiadamy własną stację ładowania. Koszt instalacji takiej stacji to zwykle od kilkuset do kilku tysięcy złotych, w zależności od mocy i rodzaju urządzenia. Następnie ponosi się wyłącznie opłaty za zużytą energię elektryczną, zgodnie z taryfą naszego operatora.

Z drugiej strony, ładowanie samochodu elektrycznego na publicznych stacjach jest bardziej elastyczną opcją, ale wiąże się ze znacznie wyższymi kosztami za jednostkę energii. Ceny na ogólnodostępnych stacjach mogą wahać się od kilku do nawet kilkunastu złotych za 1 kWh, w zależności od operatora i lokalizacji.

Szybkie ładowanie a tradycyjne ładowanie

Warto również zwrócić uwagę na rodzaj publicznych stacji ładowania. Tradycyjne stacje AC o mocy do 22 kW są tańsze, ale ładowanie na nich zajmuje więcej czasu. Z kolei stacje szybkiego ładowania DC o mocach od 50 kW wzwyż zapewniają błyskawiczne uzupełnienie energii, ale ich stawki są wyższe.

„Ładowanie samochodu elektrycznego w domu to jak tankowanie za przysłowiową złotówkę. Oszczędności są ogromne w porównaniu z tradycyjnymi paliwami." - Jakub Faryś, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych

Reasumując, podczas gdy koszty ładowania auta elektrycznego w domu są zdecydowanie najniższe, publiczne stacje oferują wygodę i elastyczność, choć wiąże się to ze znacznie wyższymi opłatami.

Ile kosztuje ładowanie auta w Polsce - średnie koszty ładowania samochodu elektrycznego

W Polsce koszty ładowania samochodu elektrycznego są bardzo zróżnicowane i zależą od kilku czynników. Średnie stawki na publicznych stacjach wahają się od 1,50 zł do 4 zł za 1 kWh energii, przy czym stawki na stacjach szybkiego ładowania mogą sięgać nawet 6-8 zł/kWh.

Dla porównania, ładowanie samochodu elektrycznego w domu kosztuje zazwyczaj od 0,40 zł do 0,80 zł za 1 kWh, w zależności od lokalnej taryfy na energię elektryczną. Oznacza to, że pełne naładowanie typowej baterii o pojemności 60 kWh na publicznej stacji może kosztować średnio 120-240 zł, a w domu tylko 24-48 zł.

Lokalizacja ładowania Średnia cena za 1 kWh Koszt ładowania 60 kWh baterii
Publiczna stacja (wolne ładowanie) 2 - 4 zł 120 - 240 zł
Publiczna stacja (szybkie ładowanie) 4 - 8 zł 240 - 480 zł
Ładowanie w domu 0,4 - 0,8 zł 24 - 48 zł

Jak widać na powyższych danych, ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego w Polsce może się znacznie różnić w zależności od wybranej metody. Ładowanie w domu jest zdecydowanie najtańszą opcją, ale publiczne stacje mają swoje zalety, choć są droższe.

Czytaj więcej: Elektrownia wiatrowa: Co warto wiedzieć?

Koszty ładowania auta w zależności od modelu i zasięgu pojazdu elektrycznego

Koszt ładowania samochodu elektrycznego nie zależy tylko od miejsca ładowania, ale również od parametrów samego pojazdu. Dwa główne czynniki to pojemność baterii oraz zużycie energii na 100 km.

Samochody elektryczne z mniejszymi bateriami, jak np. Nissan Leaf (40 kWh) lub Renault Zoe (52 kWh), będą tańsze w ładowaniu niż modele z dużymi bateriami powyżej 80 kWh, takimi jak Tesla Model S lub Porsche Taycan. Im większa pojemność baterii, tym więcej energii potrzeba do pełnego naładowania.

  • Średni zasięg samochodu elektrycznego na jednym ładowaniu wynosi obecnie od 200 do 500 km, w zależności od modelu.
  • Przy założeniu kosztów 0,50 zł/kWh, pełne naładowanie baterii 40 kWh to koszt około 20 zł, a 80 kWh to około 40 zł.

Drugim istotnym czynnikiem jest zużycie energii na 100 km przebiegu. Samochody o bardziej opływowych kształtach i mniejszej masie, jak np. Hyundai Kona Electric, mają niższe zużycie energii, co przekłada się na mniejsze koszty ładowania auta na każde 100 km w porównaniu do większych i cięższych modeli SUV-ów.

Czynniki wpływające na koszt ładowania auta elektrycznego – zużycie energii, czas ładowania

Zdjęcie Ile kosztuje ładowanie auta: Koszty ładowania samochodów elektrycznych

Poza modelem samochodu i pojemnością baterii, na koszt ładowania samochodu elektrycznego wpływają również inne czynniki. Należą do nich przede wszystkim zużycie energii oraz czas ładowania.

Zużycie energii

Zużycie energii elektrycznej przez samochód zależy od wielu czynników, takich jak styl jazdy, obciążenie pojazdu, warunki drogowe i pogodowe, a nawet temperatura na zewnątrz. Jazda agresywna, częste przyspieszanie i hamowanie, a także korzystanie z klimatyzacji lub ogrzewania mogą znacząco zwiększyć zużycie energii, a co za tym idzie - koszty ładowania auta.

Czas ładowania

Czas ładowania baterii jest również kluczowy ze względu na koszty. Im dłużej trwa ładowanie, tym więcej energii zostanie zużyte, a co za tym idzie - koszt będzie wyższy. Dlatego samochody elektryczne wyposażone w szybkie ładowanie prądem stałym DC są droższe w eksploatacji na publicznych stacjach, ale pozwalają zaoszczędzić czas.

Z drugiej strony, ładowanie w domu zazwyczaj trwa kilka godzin (np. 6-8h dla baterii 60 kWh przy ładowarce 7 kW), ale ze względu na niskie stawki za energię, jest to najbardziej opłacalna metoda uzupełniania baterii.

Porównanie kosztów ładowania auta elektrycznego z kosztami paliwa dla aut z silnikiem spalinowym

Auta elektryczne są często postrzegane jako droższe w eksploatacji niż konwencjonalne samochody spalinowe. Jednak przy bliższym przyjrzeniu się kosztom ładowania samochodu elektrycznego w porównaniu z cenami paliw, okazuje się, że elektromobilność może być znacznie tańsza.

Weźmy na przykład samochód elektryczny ze zużyciem 18 kWh/100 km oraz benzyniak spalający średnio 7 litrów na 100 km, przy cenach: 0,60 zł/kWh za prąd i 6 zł/l za benzynę. Dla przejechania 100 km, elektryczny zapłaci 10,80 zł (18 kWh x 0,60 zł), a benzynowy aż 42 zł (7 l x 6 zł/l).

Nawet przy wyższych kosztach ładowania auta elektrycznego na publicznych stacjach (np. 3 zł/kWh), za 100 km zapłacimy 54 zł, czyli nadal mniej niż za benzynę. Dodatkową zaletą jest brak opłat za przeglądy i wymiany oleju w autach na prąd.

"Przesiadka na samochód elektryczny to nie tylko wygoda i dbałość o środowisko, ale także znaczące oszczędności finansowe." - Paweł Łabiak, Prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych

Są jednak wyjątki, gdy auta spalinowe mogą być tańsze w eksploatacji niż elektryki. Dotyczy to aut bardzo małych i oszczędnych oraz samochodów, które przede wszystkim jeżdżą na długich dystansach po autostradach.

Sposoby oszczędzania na ładowaniu auta elektrycznego – taryfy, ładowanie w domu czy publiczne stacje

Oprócz wyboru samego modelu samochodu elektrycznego, istnieje kilka sposobów na zmniejszenie kosztów ładowania auta. Jednym z nich są specjalne taryfy i abonamentyna ładowanie.

Niektóre firmy energetyczne i operatorzy stacji wprowadzają preferencyjne stawki dla swoich klientów, zachęcając ich do korzystania z usług ładowania. Przykładowo, mogą oferować niższe stawki za kWh dla swoich abonentów lub pakietowe opłaty miesięczne dające nieograniczony dostęp do ładowania.

  • Pakiety abonamentowe mogą się opłacać przy dużych przejazdach i częstym ładowaniu na stacjach zewnętrznych.
  • Warto monitorować oferty lokalnych operatorów i wybierać te najbardziej korzystne dla naszych potrzeb.

Jak już wcześniej ustaliliśmy, najoszczędniejszą metodą pozostaje ładowanie samochodu elektrycznego w domu. Wymaga to wprawdzie poniesienia jednorazowego kosztu inwestycji w zakup i instalację domowej ładowarki, ale z czasem zwraca się to niskimi opłatami za energię.

Publiczne stacje są z kolei wygodną opcją podczas dłuższych podróży, ale ich częste używanie generuje znacznie wyższe koszty ładowania auta elektrycznego. Dobrym rozwiązaniem jest więc łączenie obu metod - ładowanie w domu jako podstawowa metoda, a publiczne punkty tylko jako uzupełnienie.

Podsumowanie

W świecie elektromobilności jednym z kluczowych aspektów jest poznanie kosztów ładowania samochodu elektrycznego. Jak zostało wykazane, ile kosztuje ładowanie auta zależy od wielu czynników – od pojemności baterii i zużycia energii danego modelu, po wybór między ładowaniem w domu a na publicznych stacjach ładowania samochodów elektrycznych. Najniższe ceny ładowania samochodu elektrycznego w domu często wymagają początkowej inwestycji, ale długofalowo przynoszą ogromne oszczędności.

Porównanie z tradycyjnymi autami spalinowymi pokazuje, że koszty ładowania auta elektrycznego per przebiegnięty kilometr są zdecydowanie niższe. Różnica ta jest szczególnie widoczna przy dużych przejazdach, podczas gdy małe i oszczędne samochody benzynowe mogą okazać się tańsze w użytkowaniu. Istnieją też sposoby na dalsze obniżenie kosztów ładowania samochodu elektrycznego, jak specjalne taryfy czy wybór optymalnych miejsc do tankowania prądu.

banner

Najczęstsze pytania

Tak, ładowanie samochodu elektrycznego w domu jest zdecydowanie najtańszą opcją. Koszty uzupełniania baterii wahają się od 0,40 zł do 0,80 zł za 1 kWh energii, w zależności od stawki operatora. Pełne naładowanie typowej baterii 60 kWh kosztuje więc tylko 24-48 zł w domu.

Operatorzy publicznych stacji ładowania muszą pokryć koszty zakupu i instalacji infrastruktury oraz utrzymania punktów ładowania. Dlatego stawki za 1 kWh na tych stacjach wahają się od 1,50 zł do nawet 8 zł na stacjach szybkiego ładowania. Ceny te są znacznie wyższe niż domowe taryfy za prąd.

Koszty ładowania zależą głównie od pojemności baterii oraz zużycia energii na 100 km. Najtańsze w użytkowaniu będą więc małe miejskie elektryki z bateriami o pojemności około 40 kWh i niskim zużyciem energii, takie jak Nissan Leaf czy Renault Zoe. Duże samochody z bateriami powyżej 80 kWh generują wyższe koszty uzupełniania energii.

Pakiety abonamentowe mogą być opłacalne dla osób, które często ładują swoje pojazdy na publicznych stacjach. Operatorzy oferują wtedy preferencyjne stawki za kWh lub stałe opłaty miesięczne za nieograniczony dostęp do ładowania. Jest to dobry wybór dla tych, którzy pokonują duże przebiegi i nie mają możliwości ładowania w domu.

W większości przypadków tak, ale istnieją wyjątki. Dla bardzo małych, oszczędnych aut benzynowych czy tych pokonujących głównie długie dystanse po autostradach, koszt zakupu paliwa może być czasem niższy niż uzupełnianie energii w elektryku. Generalnie jednak samochody elektryczne są zdecydowanie tańsze w eksploatacji niż tradycyjne auta spalinowe.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Ceny bram garażowych - ile kosztuje brama garażowa, bramy garażowe ceny
  2. Wymiana instalacji elektrycznej w mieszkaniu - Ceny i porady
  3. Atakujące ceny fotowoltaiki w 2024! Panele od 19zł/Wp? Sprawdź!
  4. Zachód zaostrza sankcje dotyczące rosyjskiej ropy - dowiedz się, co to oznacza dla Ciebie
  5. Szymański odkrywa prawdę: Fotowoltaika w kontrowersyjnym świetle - zaskakujące ujawnienia!
Autor Ludwik Głowacki
Ludwik Głowacki

Z dziesięcioletnim doświadczeniem w branży fotowoltaicznej, zajmuję się projektowaniem i wdrażaniem systemów fotowoltaicznych, obsługując zarówno domy jednorodzinne, jak i przedsiębiorstwa. Moja edukacyjna ścieżka prowadziła przez Politechnikę Warszawską, gdzie ukończyłem Inżynierię Środowiska, a także zdobyłem certyfikat w zakresie energii odnawialnej. Regularnie występuję jako prelegent na konferencjach dotyczących odnawialnych źródeł energii, a moje publikacje branżowe zdobywają uznanie w środowisku. Pasjonuje mnie dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, które przekładają się na pomoc innym w efektywnym wykorzystaniu fotowoltaiki.

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Infolinia Tauron: Jak skontaktować się z obsługą klienta?
OZEInfolinia Tauron: Jak skontaktować się z obsługą klienta?

Potrzebujesz skontaktować się z obsługą klienta Tauron? Dowiedz się wszystkiego o infolinii Tauron - numerze telefonu, godzinach działania oraz alternatywnych formach kontaktu. Zadzwoń i załatw sprawy związane z awariami, rachunkami, zmianą taryfy i aktywacją usług online.

Elektrownia wodna: Potencjał w Polsce.
OZEElektrownia wodna: Potencjał w Polsce.

Odkryj ogromny potencjał elektrowni wodnych w Polsce, odnawialnego źródła energii. Dowiedz się o działaniu małych i mini elektrowni wodnych oraz ich roli w zrównoważonym rozwoju energetyki.

Czyste powietrze: jak dołączyć do programu w 2023?
OZECzyste powietrze: jak dołączyć do programu w 2023?

Poznaj warunki uczestnictwa w programie czyste powietrze na 2023 rok. Sprawdź, kto może otrzymać dofinansowanie na wymianę pieca, termomodernizację domu i instalację OZE. Dowiedz się, jakie dokumenty są wymagane i jak złożyć wniosek.